teratakserimurni.blogspot.com

My Instagram

Instagram

Monday 25 June 2012

Nilai seorang manusia......


Sebuah kereta melintas...


"Zoommm..."

"waahh..BMW lalu!! kalaula aku jadi perempuan yg duduk disebelahnya.." ujar si gadis dengan penuh kagum. harapan tinggi menggunung, mahu bersuamikan orang-orang kaya. tiba-tiba, satu kereta lagi melintas...


"Druuumm..."

"kancil buruk nie..bunyi je lebih.ingatkan ferrari...kalau aku dok dlm tu, buat malu satu kampung je.." ujarnya sambil mencebik. hanya bisa aku geleng-gelengkan kepala...orang2 zmn skrg memang memandang duniawi semata. benarkah?

** 
"Sesungguhnya Allah tidak melihat pada rupa dan postur tubuh kalian. Akan tetapi, Allah melihat pada hati kalian." (HR. Muslim).
**

apalah ada pada harga sebuah kereta, kenderaan yang kita gunakan untuk aktiviti seharian. jika nilai seorang manusia dimata Allah itu terletak pada harta bendanya, kasihan la kepada fakir miskin yang tabah dan sabar atas ujianNya, rendahlah nilainya dimata Allah?? ternyata Allah bukanlah sekejam mata-mata manusia, menilai manusia yang lain seumpama itu.



bila kita fikir semula, pandang dengan mata hati dan penuh baik sangka.. mungkin saja orang yang memandu kereta kancil buruk itu, satu hari nanti menjadi seorang alim ulama..atau mungkin darjatnya di akhirat lebih tinggi dari si pemandu BMW.  jika memandu BMW seorang yg baik, menurut perintahNya, Alhamdulillah....bolehla ngorat =P. tetapi  jika mengamalkan rasuah, tidak jujur dlm perniagaan, tidak bersedekah, tidak berzakat, tidak solat, kaki berhibur dan sebagainya, adakah itu pilihan utama anda untuk dijadikan suami/isteri? mungkin kebahagiaan duniawi bisa diberikan...kebahagiaan ukhrawi?



nah...lihat pada di pemandu kancil tadi...mungkin saja dia seorang CEO yang merendah diri? mungkin saja dia seorang pemuda yang kerani biasa yang baik budi pekertinya, jujur perilakunya, yang mampu memberikan kesederhanaan hidup juga 'kekayaan' diakhirat kelak? tapi jika memandu kancil itu penculik...ok---cabut lari jauh2 ea. ;)




**
“Demi masa. Sesunguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal saleh.”- Surah al-’Asr: ayat 1-3

DUNIA HANYA FATAMORGANA...

Penyakit al-Wahn



Sebuah hadis diriwayatkan daripada Thauban r.a., bahawa Rasulullah SAW bersabda, yang bermaksud:


"Setelah aku wafat, setelah lama aku tinggalkan, umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama."


Maka para sahabat r.a. pun bertanya, "Apakah ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh sangat kuat?"


Sabda Baginda SAW: "Bahkan masa itu mereka LEBIH RAMAI tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka adalah ibarat buih di laut."


Sahabat bertanya lagi, "Mengapa seramai itu tetapi seperti buih di laut?"


Jawab Rasulullah SAW, "Kerana ada dua penyakit, iaitu mereka ditimpa penyakit al-Wahn."


Sahabat bertanya lagi, "Apakah itu al-Wahn?"


Rasulullah SAW bersabda: "Cintakan dunia dan takut akan kematian.


p/s : Ya Allah Ya Tuhanku,sampai mcm tue sekali agamaku pada akhir zaman iaitu SEKARANG..

"Ya Allah lindungilah pandangan mata dan hati kami daripada perkara-perkara dunia yang melalaikan...peliharakanlah,kekalkanlah dan matikanlah kami dengan iman..dalam husnol khatimah wahai Allah..ameen3x ya rabbal 'alamin.."


SEBARKAN DAKWAH...('',)




2 comments:

Entry ini hanya sekadar perkongsian, pandangan. Take it or leave it. Don't judge a writing by its author.
Jom eratkan ukhuwwah...fillah abadan abada...('',)